Bullar i ugnen



Det luktar marvelous i huset.
Syster har knackat på dörren i rättan tid. Vi har precis haft bullar i ugnen. Egentligen är jag inte så förtjust i bullar men godare bullar än dessa har jag aldrig ätit. Det är kalastider och vad annat än att baka är rätt just nu.

Lyxiga smörbullar med mandelkräm

Ingredienser
50 g jäst
150 g smör
2 ½ dl mjölk
2 ägg
½ dl vit sirap eller strösocker
½ tsk salt
8 dl vetemjöl

Mandelkräm:
200 g mandelmassa
2 msk florsocker
2 msk vatten

Smörkräm:

200 g rumsvarmt smör
2 dl ljust muscovadosocker (har kolaton i smaken)
1 ½ tsk vaniljsocker

Pensling:

1 ägg

Garnering:

Pärlsocker

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör ut den. Tillsätt ägg, sirap, salt och mjöl, lite i taget. Arbeta allt till en smidig deg. (Typ 8 min i assistenten). Låt den jäsa övertäckt 30 min på en rumsvarm plats.

Gör mandelkräm och smörkräm.

Ta upp degen och arbeta den blank och smidig på mjölat bord. Bred mandelkrämen på ena halvan av degen och smörkrämen på den andra halvan. Rulla ihop degen och skär den i 40 lika stora bitar. Lägg dem på en plåt. Sätt ugnen på 225 grader. Låt degen jäsa ytterligare 20 min. Pensla på ägg och strö på pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen i 10 min.

Kommentarer
Postat av: smäm

hej sötnos-selma :) tack för bullarna idag. dom är verkligen världens godaste!

Postat av: Bengt

Bullar lockar även Selma.

2010-02-24 @ 15:17:21
Postat av: T & A

Låter farligt gott. Mandelmassa i bullar is the thing. Får man förresten snylta till sig receptet på de fantastiska cookiesarna ni bjöd på i helgen?

2010-02-24 @ 17:23:03
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: T & A,,,igen

Förresten, kryptisk rubrik. Trodde ett tag att det var tvillingar på G;)

2010-02-24 @ 17:24:37
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: Mojo

Mums med bullar, tack för senast

2010-02-24 @ 19:11:47
Postat av: smäm

skröt över bullarna igår på dagens fikarast. hade ju med mig en som jag mumsade på :)

2010-02-24 @ 20:12:39
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: Filip

Mmmm.. det ser gott ut!

2010-02-24 @ 20:31:27
URL: http://liljelyck.se
Postat av: DEC

Jo, tack! Vad hände med din hälsokost mat Frida ?

=) /Désirée



Ps. Förstår att det måste få slinka ner en och annan god bulle också, fram för allt när det är fest! Jag ska prova bullreceptet Ds.

2010-02-24 @ 22:25:05
Postat av: Jenny

Jag älskar bullar! Måste testa både bullarna och kakorna. Har aldrig sett muscovadosocker...

2010-02-25 @ 11:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback