Lite mindre tillsatser tack!


Bilden är lånad från Kostdoktorns blogg.

Nu förtiden när jag går och handlar så kollar jag på all innehållsförteckning på de varor som jag lägger i min kundvagn. Detta beror på att jag för ett år sedan läste boken Den Hemlige Kocken av Mats-Eric Nilsson. I den avslöjar han fusket med vår mat som vi handlar.

Många produkter innehåller mängder med tillsatser. E-nummerlistorna kan göras långa. Så långa som detta exempel på den fina rosa tårtan som jag läste om på
Kostdoktorns blogg. Hela 32 E-nummer. Det är så äcklande.

Efter att ha lyssnat en timme på Mats-Eric i går så känner jag mig väldigt tacksam att han granskat livsmedelsbranschen så vi förhoppningsvis kan få en ändring på detta. Vem vill äta alla dessa oäkta livsmedel?

Han tog upp ett exempel som vi kan hitta på ICAs hyllor. Bland de billigare svarta oliverna kan man se i innehållsförteckningen att de innehåller färgämne. Det är alltså gröna oliver som är färgade svarta. Visst känner man sig något blåst. Känns också väldigt ofräscht.

Ett annat exempel är Rydbergs lätta skagenröra med 23 E-nummer. Det förvånade honom inte att lightprodukter är de som har bland de längsta innehållsförteckningarna. Eftersom man tar bort fett måste något annat tillsättas. Tex vatten och för att det inte ska bli sladdrigt och löst behöver man tillsätta förtjockningsmedel. Och för att det inte ska smaka blaskigt behövs extra smakförstärkare och dessutom även färgämnen för att det ska se mer aptitligt ut. När man tar bort fett så försvinner visst mycket i produkten. Light känns rätt läskigt efter att ha hört det där.

Mycket finns att upptäcka. Om du inte läst boken rekommederar jag den.

Kommentarer
Postat av: David T

Jag tror det var den boken jag fick i julklapp av er. Nuförtiden så e de inga mera lightprodukter för min del. Det blir äkta grädde istället för light varianten. Man får väl skälv spä med vatten :)

2009-10-10 @ 00:09:02
Postat av: mojo

Blää för light, har hela tiden tänkt att det är nåt skumt med light. Vem vill äta 32 tillsatser när man kan äta äkta vara, grädde och smör, dock inte överkonsumera detta heller!!

2009-10-10 @ 09:40:49
Postat av: Smäm

Usch, man blir lite rädd ;)

Postat av: Malin

jobbigt att veta att man gått på en nit...det där med oliverna lät ju illa



bäst å baka å laga själv :oD



matkonst!

2009-10-11 @ 14:14:45
URL: http://rodgrind.blogg.se/
Postat av: D & E

SKRÄMMANDE!

2009-10-11 @ 19:48:48
Postat av: tina

Fy va knäppt! Jag ska också börja kolla innehållsförteckningen!



Hoppas ni haft en bra helg! Kram!

2009-10-12 @ 08:28:24
URL: http://timonhome.blogg.se/
Postat av: jenny

Sen jag läste den har jag inte ätit falukorv en enda gång. Han har skrivit en till bok också, men den gjorde han säkert reklam för :)

2009-10-13 @ 20:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback