Vad blev jag när jag blev stor


 
 
 
 
När min lärare sa att jag nog ska göra tidningar i framtiden kunde jag inte ana hur rätt hon hade ;)

Under uppväxten funderar och drömmer man om vad man vill bli när man blir stor. Endel vet precis, endel vet absolut inte. Det enda jag tänkte var att jag måste få skapa...men vad?

På gymnasiet gick jag ett mode och design program för jag tänkte att jag skulle designa kläder. Det kunde nog vara jättekul. Men när alla i klassen sydde en balklänning som sitt specialarbete sista året så gjorde jag en modetidning. Det var då min fina lärare knäppte till med sina fingrar och kom med sin idé om tidningar. Hon ledde mig precis till det som jag alltid haft inom mig och som jag inte fattat själv. Jag ska utbilda mig till grafisk formgivare.

Men vad är en grafisk formgivare och vad gör en sådan och hur gör man för att bli detta? Jag hade aldrig hört talas om detta yrke innan och hade ingen aning om att dessa arbetsuppgifer skulle passa mig.

Den här vägen gick jag för att bli grafisk formgivare. Direkt efter gymnasiet gick jag "grafisk form och illustration" på Folkuniversitetet i Stockholm. Det var en 1-årig utbildning som var toppenbra. Där lärde jag mig grunderna i Adobes formgivningsprogram InDesign och Illustrator och Photoshop. Vi lärde oss om typografi (läran om bokstäver), gjorde förpackningsdesign och andra grafiska övningar, målarövningar, kroki (måla nakna människor), färglära. Minns inte allt men den var mycket matnyttig och efter det året hade jag massor i ryggsäcken. Jag fick också hjälp av en lärare att välja ut sådant som jag gjort under året som jag skulle skicka in som arbetsprover till Beckmans Designhögskola i Stockholm.

Så hände det. Jag kom in på Beckmans 1-åriga kvällskola med inriktning på visuell kommunikation. Jag ville såå gärna gå den utbildningen. Det var en bra skola där jag lärde mig att tänka stort och släppa på "spärrarna". Det var en häftig upplevelse med många roliga uppgifter. Lärarna vi hade var själva yrkesverksamma.

Gick därefter en kurs i typografi på Berghs school of Communication i Stockholm. Jättebra kurs som jag är glad att jag har gått. Den har lagt grunden för att hantera typsnitt och bokstäver på ett professionellt sätt. Här har jag bland annat fått lära mig "peta" i texter, känna igen olika typer av typsnitt, att veta när jag använder dem bäst och hur man blandar olika typsnitt.

Har också gått en kurs i tidningsdesign på A4 och ytterligere en mindre kurs i grafisk formgivning på Ordfront.
 
Det var en lycklig dag när jag fick jobb på InPress 2001. Det är där jag har utvecklats och fått använda det jag lärt mig på de kurser jag genom åren har gått. Där designade jag tidningar och fick bästa skolan att bli duktig på att fomatera text (tack vare superkompetenta Solan som korrekturläste).

Mitt tips till den som vill bli grafisk formgivare är att hitta någon kurs i grafisk design. Ett exempel är en sådan som jag gick på Folkuniversitetet. En annan bra grej är att googla på typografi och grafisk form. Det finns massor att lära här på nätet. Jag slukade sida efter sida i början. Det viktigaste är att behärska InDesign och att ha kunskap om typografin. Färgkombinationer, hur man beskär bilder och konsten att se vilken bild till sammanhanget man behöver är också viktiga detaljer. Pinterest är ett utmärkt ställe att hitta bra inspiration till färgkombos. Dafont.com är ett bra ställe att leta användbara typsnitt.

En kollega sa till mig en gång att hjulet redan är uppfunnet så det är onödigt att försöka uppfinna hjulet igen. De orden har hjälpt mig i allt jag skapar. Jag måste inte pressa mig själv att komma på något helt unikt. Om jag inte behärskar något så härmar jag ofta någon annas grej som jag gillar för att få känna hur det känns att göra likadant. Då är det mycket lättare att göra sin egen grej nästa gång och utveckla det man precis testat.

Länktips:
Folkuniversitetets grafiska design kurser
Berghs school of Communications kurser
Beckmans Designhögskola kvällsskola

Kommentarer
Postat av: mojo

Kul att läsa, kram

2014-01-12 @ 19:06:04
Postat av: smäm

Hello!!! :) Du är grymmast.

Postat av: Emmeli

Så roligt att få läsa om vägen till ditt yrke... och intressant för mig som själv drömmer om att få bli grafisk formgivare/designer... Tack!

2014-01-12 @ 21:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback