TIPS - Hur du gör en ögla till dina smycken


Att göra egna smycken är enkelt. Det nödvändigaste som man behöver kunna är:
1. att göra öglor
2. öppna och stänga motringar
3. att göra start och stopp i ett armband och halsband

Man behöver inte tänka att man måste vara så kreativ och göra något nytt. Jag tycker det är perfekt att apa efter snygga smycken. Då kommer dom egna idéerna efter hand.

Tänkte visa hur man gör egna öglor. Det krävs bara två berlocker för att hänga på en örhängesbas. På några minuter har du gjort dig ett par nya örhängen.
Här har jag gjort ett filmklipp som visar hur du gör öglor.



1. Böj hattpinnen 90 grader med handen eller rundtången.
2. Håll rundtången på hattpinnen någon centimeter in på rundtångens käftar.
3. Böj hattpinnen över tångens käft. Pinnen ska bli en nerförsbacke.


4. Håll hårt i pärlan med vänster hand. Hattpinnens botten ska hela tiden vara riktad ner mot bordet.  Vänd upp tången ett kvarts varv så käftarna ligger vågrätt.
5. Böj hattpinnen längs käften så att hattpinnen korsas.
6. Byt grepp med tången och sätt den rakt över öglan.


7. Vira hattpinnen runt två varv.
8. Klipp av den lilla snutten på hattpinnen som blir över med avbitartången.
9. Trä berlocken på en örhängesbas.

Lycka till!

Mer tips och idéer finns på www.parlverkstan.se

Kommentarer
Postat av: Smäm

Bra tips och snygg guide :)

Postat av: mojo

Detta måste jag lära mig

2012-08-05 @ 12:02:54
Postat av: Malin - konst & design

Mycket bra guide! Ska absolut testa :)

2012-08-05 @ 12:09:09
URL: http://malinbs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback