Bröd att längta efter

Vad jag har förstått verkar det finnas folk som inte äter så mycket bröd i sitt liv. Jag äter för det mesta bröd till frukost och kvällsmat. Ibland även på mitt på dagen. Jag trodde nog att alla äter bröd - att det är någon form av standard lixom. Vad äter man annars? Ofta när man ska handla står man mestadels av tiden i brödavdelningen och kämpar med vilket bröd som ska få hänga med hem denna gången. Aldrig är man särskilt nöjd när man går där ifrån. Därför är jag så glad att jag har receptet på pappas goda bröd. Det är min räddare i nöden. Prova du också, det är så gott så gott.
.image76



* Skruva på ugnen 200 grader.
* Pluppa ner jästen i det 37-gradiga vatten.
* Knuffa i salt, olja och sirap.
* Ös på med mjöl, linfrö och russin och vispa ihop klegget med en elvisp.. eller för hand om du hellre vill det. Om degen är lite kleggig - behåll lugnet - den ska vara det.
* Släng över en duk och låt jäsa i 30 minuter.
* Häll över degen i 2 avlånga sockerkaksformar och dra över duken igen och låt jäsa 30 minuter till.
* Hysta in formarna i ugnen och grädda 30 minuter i mitten av ugnen.
* FÄRDIGT!

*MUMS*






Kommentarer
Postat av: bengt

Japaner äter inte bröd. Där är det riset som gäller. Säkert spetsat med allehanda godis...
Härligt att höra att du bakar. Håll lågan brinnande.

2007-06-21 @ 23:22:30
Postat av: smäm

mmm. asgott bröd :D

Postat av: tina

Åh! Det låter ju verkligen jättegott! Måste testas någon dag! Håller verkligen med om att det svårt att välja bröd i affären. Finns bara trista bröd... Hoppas du haft en skön midsommar! Kram!

2007-06-25 @ 10:27:55
URL: http://timonhome.blogg.se
Postat av: Solan

Låter verkligen urgott! Måste testa.
Hoppas ni hade en härlig midsommarhelg!
Nu är det snart semester - om 3 dgr. Ska bli så sköööööönt!!! Du - DÅ kan ju du komma över till mej å fika. Ringer dej, så bestämmer vi en dag nästa vecka, om du kan förstås. Överens?

2007-06-26 @ 16:52:59
Postat av: Trace

Hej Frippan och lilla goingen! Oj vad hon væxer och blir bara søtare och søtare och mer och mer lik mamma :) Tack før brødtipset. Ska testas så snart vi kommit hem från norge!
Kram kram!!

2007-06-27 @ 20:13:52
URL: http://trace.blogg.se
Postat av: Dèsirée

Så duktig du é som bakar bröd....min ambitioner har inte räckt så långt.
Vi borde ses snart...kanske en promenad med de två sessorna...
Var rädd om dig!
D

2007-06-28 @ 14:04:05
URL: http://eliselyckelind.blogg.se
Postat av: Tina

Nu har jag testat det här brödet! Supergott! Bengt är bra på det där med bröd! :) Kram!

2010-06-13 @ 22:20:10
URL: http://timonhome.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback