Kortmakeri för Nybörjare - Del 1



Jag älskar verkligen att göra kort. Men hur gör man för att börja skapa egna kort? Vad börjar man med? Och framförallt VAD har man alla dessa grejer till som har så konstiga namn?

Jag skulle vilja skriva till dig som vill börja men som inte fattar något ;) Precis som det var för mig när jag började. Jag vill inspirera dig som vill börja för det är så f-r-u-k-t-a-n-s-v-ä-r-t kul. Detta är första steget i en Nybörjarguide för Kortmakeri. Här berättar jag hur jag gjorde för att komma igång.

1. Upptäck vad du gillar för detaljer.
Jag köpte Magnolia Ink Magazine. Det är ett magazine från ett företag i Borås som designar stämplar och papper. Den är proppfull med underbara kort som olika personer i Magnolias DesignTeam gör. Berdvid varje kort finns en materiallista på allt som används för att göra kortet. På så sätt upptäckte jag vad jag gillade för detaljer och då visste jag också vad jag ville börja med att köpa.



2. Hitta kort som du vill apa efter. Ett viktigt tips är att inte köpa på sig skrivbordsvärmare. Det finns så mycket man kan köpa och det är omöjligt att i början veta vad man kommer att använda. Hitta kort som du vill härma och köp bara material som behövs till det. Bygg upp pysselsamlingen långsamt. Allt eftersom du hittar inspiration att göra ett nytt kort, köp in nytt material för det specifika kortet.

3. Skaffa en inspirationsmapp på datorn. Mitt bästa tips är att googla bilder på scrappade kort. Jag älskar papperstillverkaren
"My Minds Eye" till exempel. Då googlar jag "card" och "My Minds Eyes" och då kan man hitta fina kort att inspireras av. Spara alla kort du tycker är fina i en inspirationsmapp. Samla på dig MASSOR. Du märker snabbt vad du gillar.


Mina 10 första inköp. Jag märkte att mitt första STÖRSTA sug var Martha Stewarts stansar. Det är ett verktyg som trycker ut fina motiv längs en papperskant eller stansar ut hela figurer som t.ex. fjärilar. Det är kanske inte vad andra tänker är nybörjarköp men jag ville så gärna göra kort med sådana verktyg så ett sådant hamnade på min första inköpslista.

1 Dubbelhäftande tejp
2 3D Häftkuddar
3 Grattisstämpel
4 Akrylblock (att fästa min grattisstämpel på)
5 Mörkbrun stämpeldyna (Distress Ink Walnut Stain)
6 Skärmaskin
7 Enfärgat papper (Cardstock) tex "Kraft"
8 Mönstrat papper
9 Hörnstans (verktyg att göra runda hörn med på ett kort)
10 Doily Lace Spets-kantstans från Martha Stewart

Med dessa 10 grejer har jag enkelt gjort ett grattiskort.


Vill du göra ett likadant? Ja då kan du hitta detta startpaket - Kortmakeri för nybörjare här.

Kommentarer
Postat av: smäm

Blev sugen på att skaffa ett startkit :D Här-länken har försunnit...

Postat av: Kajsa

Ja, undrar också vart länken var? Startkit vore ju super, jag är bara rädd att jag ska bli fast i ytterligare ett intresse. Jag är pysseltokig ;)

2012-06-10 @ 19:52:31
URL: http://kajsaji.com
Postat av: Trace

Väldigt väldigt bra med en sån här intro för alla oss nybörjare.

2012-06-10 @ 21:00:11
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: Stephanie

sv: tackar!!! :D

2012-06-10 @ 21:06:58
URL: http://stephaniesbilder.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Tack :D Och ja, älskar din blogg. Blir så himla inspirerad. Men samtidigt tror jag aldrig att jag skulle klara av att göra så snyggt :)

2012-06-11 @ 08:39:16
URL: http://kajsaji.com
Postat av: Hanna

Har ingen hörn- eller kantstans men dina kort är ju så fina så kanske införskaffa en sådan! :)



Sv: Tack så mycket! Ja skönhetsbehandlingar är så avslappnande, verkligen värt det. :)

2012-06-11 @ 19:59:33
URL: http://hannaedman.blogg.se/
Postat av: Jennie

Jättefin blogg...

2012-07-27 @ 21:08:15
URL: http://samlingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback