Två sötnosar på tomten


Gjorde en god tacopaj till lunch i dag. Under tiden jag hade den i ugnen upptäckte jag dessa två sötnosar ute på tomten. Molly och jag stod och glodde ut genom fönstret med stora ögon. Knackade lite lätt på fönstret för att störa lite, gled ut på tomten för att försöka ta en bild.. när jag kommer in håller jag på att bränna pajen. Jag ska visst inte göra flera saker samtidigt när jag lagar mat. God blev den iallafall.. och sällskap av rådjuren hade vi i 5 timmar.

Tacopaj
Pajskal
4 ägg
1 dl grädde
2 msk smör

Pajinnehåll
400 g nötfärs
tacokrydda (gör egen)
1/2 dl vatten
2 tomater
1 röd paprika
1 gul lök
2 dl riven ost
1 dl grädde
½ dl creme fraiche

Lägg smörklicken i pajformen och smält i ugnen. Blanda ihop ägg och grädde hastigt med en gaffel.
Förgrädda i 225 grader tills äggstanningen fått ordentligt med färg. Ta ut formen ur ugnen och lägg åt sidan.

Bryn köttfärsen och tillsätt tacokrydda och vatten. Låt det hela koka ihop. Lägg färsröran i pajbotten.
Lägg sedan över skivade tomater, lökringar och röd paprika i bitar.
Riv ost och blanda med grädde och creme fraiche. Bred ut över färsen.

Grädda pajen i 225 grader tills den fått fin färg, cirka 10-15 minuter.

Blanda egen tacokrydda:
1,5 tsk salt, 2 tsk chilipulver, 2 tsk paprikapulver, 1 tsk lökpulver,
1 tsk spiskummin, 2 krm cayennepeppar.

Kommentarer
Postat av: Smäm

Blir man ju lite nyfiken på hur man gör egen tacokrydda? Aldrig ens tänkt tanken på vad den skulle innehålla.



Tänk om jag också kunde få finbesök, dom såg verkligen söta ut!

Postat av: Jemima

vilka söta små rådjur. i fem timmar?! :O det var inte lite. de gillar nog er. men finns det någon som inte gillar er? :)

2009-10-06 @ 15:23:30
URL: http://miaj.blogg.se/
Postat av: mojo

Ser vackert ut med rådjuren men verkar lite obekvämt om ni skulle vara ute samtidigt, fast då försvinner de säkert

2009-10-06 @ 18:41:02
Postat av: Magdalena

Verkligen söta rådjur! Pajen verkar spännande och annorlunda mot den Tacopaj som jag brukar göra. Ska absolut testa den men det känns som om det är något jag missar... När kommer pajskalet tillbaka till pajformen? Ta ut och lägg åt sidan, men sen inget mer?!

2009-10-06 @ 21:40:44
URL: http://www.anderas.com/privat
Postat av: Frida

Magdalena: Ja det va lite luddigt förklarat. Jag menar när äggstanningen i ugnen fått stelna och få fin färg tar man ut pajformen och ställer den på bänken. Där får den "vila" tills köttfärsen är färdig att hällas på.

2009-10-07 @ 12:45:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback