Mina bästa köttbullar



Dagens lunch: Fridas goda köttbullar :)

Det är ju så gott med egna rullade köttbullar. Dessa är mina allra bästa. Tidigare har jag dragit mig för att göra egna köttbullar. Såg det framför mig att det skulle bli omständigt och tidkrävande. Har insett att det går snabbt och lätt efter att jag tagit mig över tröskeln att göra dem.

Ingredienser
500 g nötfärs
½ tsk salt
½ krm vitpeppar
2 krm svartpeppar
1 ½ tsk paprikapulver
½ tsk sambal oelek
1 ägg
3/4 dl grädde eller crème fraiche
5 msk stekt lök

Tillagning:
Sätt ugnen på 200º.
Hacka en halv normalstor lök i små tärningar.
Fräs löken mjuk i en kastrull med smält smör.
Blanda färs, salt och kryddor. Häll i ägg, grädde och lök och blanda väl. Inte för länge bara, då trådar sig färsen.
Rulla typ 14 köttbullar. Jag rullar mina dubbelt så stora som köpta.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Skjutsa in dem i ugnen i 15 min.


Kommentarer
Postat av: Miaj

du är så duktig Frida! klockren bild med Mollys tunga i bakgrunden ;)

Postat av: smam

aww, molly ser ut att gilla fridas basta kottbullar :D

2010-05-03 @ 22:16:06
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: mojo

Gott synd att jag inte äter köttbullar

2010-05-04 @ 19:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback