Farligt goda cookies



Jag bakade smarriga kakor till helgens mys då våra familjer kom på besök. Vi firade Molly som fyller tre år om några dagar och Selma som precis barnvälsignats. I ett nafs var dom slut. Har bakat nya i dag. 70 st blev det. Det är ingen idé att baka mindre sats ;)

Smarriga kakor
ca 70 st

Ingredienser

200 g rumsvarmt smör
4 ½ dl mörkt muscovadosocker
3 1/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6 ½ dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
200 g mörk choklad, hackad

Gör så här
Blanda smör, muscovadosocker, strösocker och vaniljsocker till en krämig smet.
Rör i äggen, ett i taget och blanda väl mellan varje.
Blanda havregryn, mjöl, salt, bikarbonat och den hackade chokladen (mindre bitar).
Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten och blanda allt ordentligt.
Rulla små bollar, typ chokladbollar i "barnstorlek" och lägg på bakpappersklädd plåt
och platta till bollarna lite. Tänk på att det flyter ut så ha gott med utrymme mellan varje boll.
Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 12-15 minuter. (Min ugn verkar vara väldigt varm så för mig räcker det med 12 min.)

(Det tar lite längre tid att göra 70 st så halvera receptet om du vill göra en snabb sats!)

Kommentarer
Postat av: smäm

sjukt goda. tack för receptet :)

Postat av: DEC

Mmmm, ser otroligt goda ut. I must try.../Désirée

2010-02-24 @ 22:22:13
Postat av: T & A

Tack!! Nu ska det bakas!!

2010-02-25 @ 14:43:34
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: Mojo

Riktigt goda, ska baka jag me, till helgen får det bli

2010-02-25 @ 14:47:56
Postat av: Miaj

TACK!

2010-02-25 @ 17:42:07
URL: http://miaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback