Torr spagetti är ett minne blott



Det var superlängesen jag åt en pirog. Förr gick jag den lätta vägen och micrade mig en gorbys pirog efter skolan. Det var på den tiden då jag även åt en tjock bunt med torr spagetti för att mätta magen snabbt utan krångel. Nu har jag ju barn att ta hand om. Jag kan inte bjuda dom på torr spagetti.

Jag är ingen hejare i köket, men jag tänker minsann bli det. Hittade en lockande pirog på nätet och tänkte idag att den kunde nog duga som kvällsmat. Och det gjorde den. Den var mycket smaskig. Hade blivit snäppet bättre om jag hade haft lite sallad hemma. Tänk, vad hade jag gjort utan nätet.

Frasig pirog
Ingridienser:
2 rullar färsk smördeg
250 g rökt skinka
1 purjolök
2 tomater
3-4 dl riven ost
Pensling:
1 ägg
sesamfrön

Tillagning:
* Hacka skinka, purjolök och tomater i små bitar.
* Rulla ut den kalla smördegen. Dela den i tre längder från den bredaste sidan.
* Lägg på skinka, purjolök och tomater längst upp på ena halvan av längden. Toppa med lite senap och avsluta med osten.
* Vik över smördegen så att det blir en kvadrat. Vik upp kanten något och nyp ihop degen.
* Pensla med ägg och strö över sesamfröna.
* Gör likadant med den andra rullen.
* Flytta över pirogerna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 200º i 10-15 min.
* Servera med sallad.

Kommentarer
Postat av: smäm

haha, du åt alltid en bunt rå spagetti. förstår inte hur du kunde tycka det var gott.

Postat av: Johan

å det låter riktigt gott : )

2009-06-28 @ 08:08:31
Postat av: M

va´ duktig du é. Mördegspiroger inte illa, själv ska jag äta sill och potatis nu, det är nog inget för Molly och Selma!

2009-06-28 @ 13:44:16
Postat av: D & E

Men åh, så gott det ser ut. Vad du é duktig. Jag gjorde faktiskt piroger igår fyllda med överbliven tacoköttfärs. Goda tyckte jag, men Elise som brukar gilla det mesta, dissade dem. Hon ville hellreha en ost smörgås, så det blev inga poäng för mig där =).

Kram på er i sommarvärmen!

2009-06-28 @ 20:56:08
Postat av: DaT

Ser grymt gott ut :)

2009-06-28 @ 21:51:46
URL: http://justanotherday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback