Revansch



När jag bakar bröd blir jag nästan aldrig färdig förrän vid midnatt. Jag börjar jämt försent.
Sitter nu med en väldigt mumsig nattmacka. Till skillnad från förra brödbaket lyckades jag ikväll.

Här är mina trekantiga rågsnittar med pumpafrön. (20 st)

50 g jäst
5 dl vatten
2 dl turkisk yoghurt
½ dl mörk sirap
2 msk rapsolja
5 dl dinkelmjöl fullkorn
5 dl fint rågmjöl
4½ dl vetemjöl special
1 msk salt
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön

Pensling:
1 ägg
pumpafrön

* Värm vatten till 37 grader. Smula jästen i bunken, häll över vattnet och rör tills det lösts upp.
* Rör i yoghurt, rapsolja och sirap.
* Tillsätt dinkelmjöl, rågmjöl, vetemjöl special, salt och frön. Rör ihop. Häll i vetemjölet sist och tills degen är smidig och släpper bunken. Jag kör degen i assistenten i 20 min.
* Låt jäsa 45 minuter under bakduk i bunken. Sätt ugnen på 230 grader.
* Knåda sedan degen lite och rulla den till en lång lagom tjock svans, platta till något och skär degen i trekanter. Jag brukar smörja ett bakplåtspapper i lite olja och rulla degen på pappret. Smörj även handflatorna med lite olja så går det som smort utan kleteri. Lägg upp på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 min.
* Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pumpafrön och linfrön. Grädda ca 10 min tills bröden fått fin färg.

Kommentarer
Postat av: B

Underbara bullar. Jag satte potatis igår kväll. Det är skillnad det.

2009-06-03 @ 08:27:43
Postat av: tina

Grattis till lyckat brödbak! De ser jättegoda ut! :)

Postat av: David T

De ser jättegott ut men måste de va så många ingredienser o sen så tar de så lång tid ... Jag tår till willys istället :)

2009-06-03 @ 08:57:42
URL: http://justanotherday.blogg.se/
Postat av: smäm

ser grymt goda ut! måste prova.

2009-06-03 @ 10:55:39
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: Solan

Åhh Frida, du impar!:)Ser väldans goda ut.

Vi måste ju ses snart. Vi tjejer på jobbet undrar när det passar... Guldklimpen Selma måste ju firas! KramKram!

2009-06-03 @ 14:20:23
Postat av: Filip

De set strålande goda ut! Måste testa dessa!

2009-06-03 @ 14:54:28
URL: http://blogg.bagaren.se
Postat av: Jemima

det är riktigt roligt att se att du bloggar så ofta! :D

2009-06-03 @ 15:43:07
URL: http://miaj.blogg.se/
Postat av: Therese

Tack snälla! Har trånat efter det här receptet men inte tagit mig för att ringa. Nu ska det bakas!!

2009-06-03 @ 16:24:14
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: D

Det ser helt otroligt läckert ut! Till och med jag som är så bekväm av mig blir sugen på att baka bröd...och med pumpafrön och allt. Du är verkligen duktig!

2009-06-04 @ 13:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback